تغیر مسیر یافته از - کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر (کتاب)





«کفایة الاثر»، نوشته ابو القاسم، علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی از چهره‌های دانشمند و از راویان مشهور و معتبر و از علما و فقهای بزرگ شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجری است.این کتاب، به زبان عربی و در موضوع امامت است.


۱ - انگیزه مؤلف



مؤلف، در مقدمه کتاب، انگیزه خود را از نگارش کتاب، این گونه بیان می‌فرماید: «امری که موجب گشت تا تصمیم به نگارش این کتاب و جمع آوری روایاتی از صحابه و عترت پاک رسول خدا علیه‌السّلام در باره امامت ائمه علیه‌السّلام بگیرم، این بود که جمعی از ضعفای شیعه را دیدم که تحت تاثیر تبلیغات مخالفین اهل بیت قرار گرفته‌اند و می‌گویند ما روایتی بر امامت ائمه علیه‌السّلام از طریق صحابه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و عترت آن حضرت، نداریم. لذا بر آن شدم تا با نگارش این کتاب و جمع آوری تمام روایاتی که در این باره به دست من رسیده، دسیسه مخالفان را نقش بر آب سازم و تمام شبهات را در این باره پاسخ گو باشم. این کتاب، از معتبرترین کتاب‌های روایی شیعه به شمار می‌آید و از زمان نگارش تا حال، پیوسته، مورد توجه علما و بزرگان شیعه قرار داشته است. این کتاب، یکی از منابع مهم مجموعه‌های روایی شیعه، مانند بحار الانوار است.

۲ - دیدگاه علامه مجلسی



علامه مجلسی ، در باره این کتاب، می‌فرماید:
«کتاب الکفایة، کتاب شریف لم یؤلف مثله فی الامامة و هذا الکتاب و مؤلفه مذکوران فی اجازة العلامة و غیرها و تالیفه ادل دلیل علی فضله و ثقته و دیانته».

۳ - ساختار کتاب



کتاب، متشکل از یک مقدمه و ۳۹ باب است.

۴ - گزارش محتوا



مؤلف، در این کتاب، به جمع آوری روایات معتبر شخصیت‌های مشهور صحابه، از حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و هم چنین روایات فراوانی از ائمه علیه‌السّلام ، درباره تعداد امامان بعد از حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و نام آنها پرداخته است.

۵ - اسامی تعدادی از بزرگان در کتاب



تعدادی از بزرگان و شخصیت‌هایی که در این کتاب، به روایات آنها استناد شده، عبارتند از:
۱. علی بن ابی طالب علیه‌السّلام .
۲. امام حسن علیه‌السّلام .
۳. امام حسین علیه‌السّلام .
۴. عبدالله بن عباس .
۵. عبدالله بن مسعود .
۶. ابو سعید خدری .
۷. ابوذر غفاری .
۸. سلمان فارسی .
۹. جابر بن عبدالله انصاری .
۱۰. زید بن ارقم .
۱۱. ابو ایوب انصاری .
۱۲. عمار یاسر .
۱۳. حذیفة بن یمان ..... از میان زنان، به سخنان شخصیت‌هایی مانند فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیهم و‌ ام سلمه و عایشه استناد شده است.

۶ - نسخه شناسی



۱. نسخه‌ای در کتاب خانه علامه سید جلال الدین محدث ارموی که تاریخ نگارش آن، ۹۳۱ ق و به خط تاج الدین بن عبدالله بن سلیمان فقیه است.
این نسخه، از روی نسخه‌ای که تاریخ نگارش آن، ۴۰۴ ق، است، نگاشته شده و شیخ زکی ، علی بن محمد بن طی، آن را مطالعه و تصحیح نموده است.
۲. نسخه‌ای در کتاب خانه حضرت آیة الله نجفی مرعشی در شهر مقدس قم که تاریخ نگارش آن، ۱۰۸۶ ق و به خط مؤمن بن عبد الجواد کاظمی است.
این نسخه، نسخه‌ای باارزش و قدیمی و تصحیح شده است.
۳. نسخه‌ای دیگر در کتاب خانه حضرت آیة الله نجفی مرعشی به تاریخ ۱۲۸۰ ق و به خط علامه بزرگ، محدث نوری ، صاحب مستدرک. این نسخه، توسط ناسخ تصحیح نیز شده است.

۷ - پانویس


 
۱. بحار الانوار، مجلسی، ج۱، ص۲۹.    


۸ - منبع


نرم افزار جامع الاحادیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.